کمک مالی به تحقیقات محققان استرالیایی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1

6 دسامبر 2016- محققان استرالیایی برای انجام پروژه‌ی پیشگیری از دیابت نوع 1، یک کمک مالی 60 هزار دلاری دریافت کردند. این پول به تیمی از قدیمی ترین موسسه‌ی تحقیقات پزشکی این کشور موسسه‌ی" Walter and Eliza Hall" تعلق گرفته است.

 رهبر این گروه، دکتر Sanchezگفت: ما می‌خواهیم بدانیم که آیا پروتئین پوشیده شده با قند "CD52" می‌تواند به عنوان یک آزمایش تشخیصی برای این بیماری و درمان پیشگیرانه بکار رود؟

 مطالعات قبلی نشان داده اند که چگونه برخی از سلولهای ایمنی می توانند در برابر این بیماری از فرد محافظت کنند. دکتر سانچز می‌گوید: ما کشف کردیم که چگونه سلولهای Tخوب، پروتئینی بنام  CD52را که یک مدولاتور ایمنی می باشد برای جستجوی سلولهای Tبد و مهار آنها بکار می‌گیرند.

این پروتئین بواسطه‌ی بخش قندی بیرونی خود بسیار چسبنده است و قادر است به سلولهای Tبد که مسبب تخریب سلولهای بتا هستند، بچسبد و از آسیب آنها به سلولهای بتا جلوگیری کند.

گروه دکتر سانچز کشف کردند بدون وجود پروتئین CD52، فعالیت سلولهای T‌‌ بد افزایش می‌یابد و منجر به کاهش سلولهای بتا در پانکراس می‌شود.

دکتر سانچز افزود: ما امیدواریم که روزی بتوانیم از ابتلا به دیابت نوع 1 جلوگیری کنیم و این کار با انجام یک آزمایش ساده که در آن CD52به عنوان بیومارکر برای تشخیص خطر ابتلا افراد به دیابت نوع 1 بکار گرفته می‌شود، امکان پذیر گردد.

 این کمک مالی از طرف واحد تحقیقات دیابت استرالیا به این پروژه اهدا شد. مدیر ارشد اجرایی دیابت استرالیا  پرفسور Johnsonگفت: این مسیر یک جاده‌ی طولانی است  اما این تحقیق یک قدم بسیار مهم در ابتدای مسیر تحقیقات بالینی بر روی انسان است.

 این پروژه تحقیقاتی  یکی از 14 مطالعه ی انجام شده در ویکتوریا در استرالیا است که  کمک مالی دیابت استرالیا را دریافت کرده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/grant-given-to-australian-research-looking-at-prevention-of-type-1-diabetes-96489928.html